The Scandinavian Touch

onderzoeksproject iov UHasselt, ism partners in Denemarken en Zweden.

curatoren tentoonstelling: Gilberte Claes & Luc Van de Wouwer
scenografie  Gilberte Claes 

 

Net zoals in vele andere Europese landen betoonden Belgische meubelontwerpers begin jaren vijftig een interesse voor het moderne sociale meubel. Belgische tijdschriften schrijven over de noodzaak van un mobilier populaire adapté. Het was een oprechte bekommernis voor een vormgeving die eenvoud en respect voor traditie benadrukte en afstand nam van de functionele maar onpersoonlijke vormgeving van de Internationale Stijl. In 1950 werd te Brussel Formes Nouvelles opgericht, een groep kunstenaars en ambachtslui die een hervorming van de meubel- en interieurvormgeving nastreefden. Via gespecialiseerde tijdschriften werden ontwerpers geïntroduceerd tot de nieuwe Scandinavische vormen. Dit inspireerde hen om te zoeken naar eenvoudige en functionele vormen met de nadruk op het menselijke.Het Moderne Sociale Meubel was één van de hoogtepunten in het Belgisch design van de twintigste eeuw. Haar getemperd modernisme vertoont sterke overeenkomsten met het Scandinavisch modernisme. Het onderzoek wil voor de eerste maal een analyse brengen van concrete objecten die dit proces van beïnvloeding zichtbaar maken. De nadruk ligt op de esthetische kwaliteit en het vakmanschap van deze meubelen, de aandacht gaat naar de constructie, het concept, het materiaal en de afwerking. De kracht van het Scandinavische meubel vindt zijn oorsprong immers in de aandacht voor het vakmanschap, de materialen en de constructie. In de zoektocht naar concrete meubelen die tot stand kwamen vanuit een Scandinavisch model vonden we modellen bij de Belgische meubelfirmas Van den Berghe Pauvers, Luxus, Belform, V-Form en ontwerper Emiel Veranneman.

© foto's Filip Dujardin

 

ROSENDAL ost & brød
do & vr  van 08u00 - 16u00 
zat van 08u00 tot 17u00 

Nieuwsbrief

Wij danken u voor uw interesse.
Gelieve hier uw email in te vullen om exclusieve informatie over onze diensten en promoties te ontvangen.