ONS OOGPUNT
Onze huidige cultuur bevindt zich in transitie, gestuwd door twee snelheden. Enerzijds is er de overdrive, de artificiële intelligentie, aangestuurd door de digitale revolutie. Anderzijds is er een groeiende zoektocht naar ecologica. Met het oog op herstel van de natuur, proberen kleinschalige initiatieven zoals de onzen, een andere economie toe te passen. Door het bestuderen van het verleden kunnen we onze cultuur herschrijven. We zijn immers veel vergeten over traditionele ambachten. Daarom zijn we bvb in 2019 begonnen met een honderd procent eetbare tuin.
Het Corona-Virus heeft de ganse wereld schaakmat gezet. Deze extreme situatie zal de mensheid inzichten geven. Bewustwording wordt omgebogen tot een onomkeerbare transitie om kleinschalig te denken. Lokale initiatieven kunnen uitgroeien tot grootse resultaten. Social Media moet daarom een doorgeefluik zijn. Door een digitale verbinding te construeren tussen verschillende kleine projecten wereldwijd, kan een ecologische samenwerking onderling, constructief ontpoppen tot een gezondere wereld.
De verzoening van mens met de natuur is dankbaarheid.
Gilberte Claes is interieurarchitect en meubelontwerper. De rode draad in haar werk is de grote liefde voor Scandinavïe, waar ze vooral in Denemarken talloze persoonlijke contacten koestert. Ze analyseerde het oeuvre van de Deense architect Poul Kjærholm en dat wakkerde de liefde voor het Deense meubel aan. Dat onderzoek werkt inspirerend voor haar interieuropdrachten en meubelontwerpen. Ze onderzocht, in opdracht van de Universiteit Hasselt, de invloed van het Scandinavisch Modernisme op het Belgische meubel in de periode 1951 tot 1966. De tentoonstelling in het Gentse Design Museum, voorjaar 2010, was een eerste resultaat van deze wetenschappelijke studie. Het onderzoek loopt nu verder samen met Deense en Zweedse vakspecialisten. Galleriet.Atelier is het ontwerpbureau dat Gilberte Claes startte in 1990. De ruime waaier aan projecten waaraan ze werkt, gaat van kleine interieuraanpassingen, verbouwingen, woninginrichting tot grotere museale ensceneringen en tentoonstellingen. Wat ze beoogt is een ingehouden vormgeving met aandacht voor het detail. Soberheid en functionaliteit zorgen voor ontwerpen die rust en tijdloosheid uitstralen. Het zijn echo's van belangstellingen voor de cultuur van Scandinavië. Galleriet is de galerie waar Gilberte Claes de stuwende kracht van is. Ze opende deze galerie in de lente van 2009, in de Vennestraat in Genk, vlak bij C Mine. Het rijk multicultureel karakter van de straat en de ligging in het hart van de oude mijn site van Winterslag sturen de activiteiten van de galerij. De uitgesproken Scandinavische affiniteit is een tweede inspiratiebron voor de werking van Galleriet. Een belangrijke doelstelling is de rijke noordelijke cultuur laten zien. Ze ontwikkelde een reeks broodplanken, geïnspireerd door de grote verscheidenheid aan culturen in Genk, ook wat brood betreft. De stenen van de terril zijn een ankerplaats in het Genkse landschap en uit dat materiaal ontwikkelde ze enkele gebruiksvoorwerpen. Ze organiseerde Verloren Mijnlandschap, een presentatie met foto's van Karel Van Gerven en een getuigenis van de zeldzame vegetatie die zich op de steengruisbergen ontwikkelde. Cirklen, haar ontwerpen voor tafelgebruik, worden in Galleriet gepresenteerd. Galleriet is eveneens een platform voor Scandinavische collega designers die er hun werk tonen of lanceren. In Galleriet.Finse worden authentieke Scandinavische meubelen in Funkis stijl ( oude design meubels uit scandinavië ) tentoongesteld. Daarnaast is Galleriet.Finse gastvrouw voor evenementen uit de wereld van design en vinden er gasttentoonstellingen plaats. Tenslotte staat de ruimte eenvoudigweg te huur voor presentaties allerhande.
Gilberte Claes op KLARA over het Deense meubel, in Babel op 10 januari 2012.